دسته بندی نوشته ها
تازه ترین نوشته ها

قهوه دی کف چیست و چه فوایدی دارد؟

قهوه بدون کافئین

هیچ چیز مانند یک فنجان قهوه گرم نمی تواند استرس و خستگی زندگی پرمشغله را از بین ببرد. این دانه‌های لوبیایی شکل که از محبوب‌ترین و پر‌مصرف ترین نوشیدنی‌های جهان است، بخاطر خواص و فواید بینظیری که دارد؛ جایگاه مهمی در برنامه غذایی مردم جهان پیدا کرده است. قهوه تلخ مزه و سرشار از مواد معدنی و مغذی، آمینواسیدها و آنتی اکسیدان‌های بسیاری است که بصورت طبیعی در دانه‌های آن یافت می‌شود. با این وجود، کافئین موجود در این نوشیدنی برای برخی از افراد می‌تواند همانند سم عمل کند. این افراد پس از مصرف کافئین دچار علائمی مانند:حرکات غیرارادی عضلانی،لرزش دست و پا،سردرد و سرگیجه، معده دردهای شدید و سوءهاضمه می‌شوند که در موارد نادر می‌تواند به مرگ فرد نیز ختم ‌شود. علاوه بر این زنان باردار،افراد مبتلا به فشارخون و بیماران قلبی و عروقی، نیز باید از مصرف این ماده خود داری کنند.

با این توصیفات آیا این افراد باید برای همیشه، لذت نوشیدن یک فنجان قهوه گرم و لذیذ را از دست دهند؟ جواب این سوال قطعا خیر هست.

درصورت داشتن حساسیت به کافئین نیازی نیست مصرف آن را بطور کامل قطع کنید بلکه می‌توانید با جایگزین کردن قهوه‌‌‌های بدون کافئین یا دی کف بجای قهوه معمولی از نوشیدن یک فنجان قهوه گرم و سالم لذت ببرید.

در این مقاله موضوعات زیر را مورد بررسی قرار خواهیم داد:

قهوه دی کف چیست؟

دی کف از دانه‌های قهوه معمولی که بیش از 97 % کافئین خود را از دست داده‌اند تهیه می‌شود. روش‌های زیادی برای حذف کافئین از این دانه‌ها وجود دارد که متداول‌ترین آنها شامل دی اکسید کربن، حلال‌های آلی(معمولاً متیلن کلراید یا اتیل استات) و آب می‌باشد. در این روش‌ها دانه های قهوه تا زمانی که کافئین آنها استخراج شود، در حلال شسته می‌شوند سپس حلال را خارج کرده، دانه‌ها را خشک می‌کنند و مانند قهوه معمولی سایر مراحل رست و آسیاب را طی می‌کنند. متناسب با روش مورد استفاده ممکن است طعم و عطر قهوه اندکی ملایم‌تر شود و رنگ آن تغییر کند. این امر می‌تواند قهوه‌های دی کف را برای افرادی که نسبت به عطر و طعم تلخ  قهوه معمولی حساس هستند، خوشایندتر کند. حال شاید از خود بپرسید عمده فواید قهوه به سبب وجود کافئین است حال اگر آن را حذف کنیم که فایده‌ای نمی‌ماند؟

کافئین  تنها ماده مغذی و مفید قهوه نیست بلکه این نوشیدنی سرشار از آمینو اسید، آنتی اکسیدان و مواد مغذی مفید بسیاری می‌باشد؛ هرچند باید توجه داشت که قهوهای دی کف همیشه مقدار بسیار جزئی کافئین در خود دارند.

یک فنجان قهوه

آیا قهوه دی کف هم مواد مغذی و آنتی اکسیدان دارد؟

در رژیم غذایی کشورهای غربی برای تأمین بخشی از آنتی اکسیدان‌ موردنیاز بدن از قهوه استفاده می‌شود. قهوه دی کف نیز مانند قهوه‌های معمولی حاوی این ترکیبات است. اما مقدار آن به دلیل فرآیند زدودن کافئین حدود ۱۵ درصد کمتر از قهوه معمولی است.

مهمترین آنتی اکسیدان موجود در انواع قهوه (دی کف و معمولی) پلی فنول و اسید هیدروسینامیک است. به طور کل وظیفه آنها خنثی سازی رادیکال‌های آزاد در بدن است و از ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت نوع ۲ و سرطان پیشگیری می‌کنند. علاوه بر این ۱ فنجان قهوه4/8 درصد پتاسیم، 2/4 درصد منیزیم و 2/5درصد نیاسین (ویتامینB3 )مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند پس با خوردن ۲ تا ۳ فنجان قهوه در روز می‌توانید مقدار بیشتری از این مواد را به بدن خود برسانید.

فواید قهوه دی کف

1.  بهبود عملکرد کبد، پیشگیری از دیابت نوع2 و مرگ زودرس

کسانس که  روزانه سه تا چهار فنجان قهوه دی کف می‌نوشند، می‌توانند با کاهش سطح آنزیم‌های کبدی، احتمال ابتلا به سیروز کبدی را تا 84% کاهش دهند و بیشترین ایمنی را در برابر این بیماری ایجاد کنند. همچنین این قهوه می‌تواند تا 7% ریسک ابتلا به دیابت نوع دو ،مشکلات قلبی و عروقی و سکته را کاهش دهد.

2. جلوگیری از بیماری پارکینسون و آلزایمر

این دو بیماری مشهورترین بیماری‌های مخرب سیستم عصبی و از اصلی ترین دلایل زوال عقل در سنین بالا هستند که مصرف قهوه دی کف با تقویت نرونهای مغزی می‌تواند تا حدود زیادی از بروز آنها در مبانسالی جلوگیری کند.

3. کاهش علائم سوزش معده

یکی از عوارض جانبی مصرف قهوه، سوزش و رفلاکس اسید معده است. نوشیدن قهوه دی کف اثرات اینچنین بسیار کمتری به دنبال دارد. بنابراین مصرف این نوع قهوه برای کسانی که با نوشیدن قهوه معمولی دچار مشکلات معده می‌شوند، توصیه می شود. علاوه بر آن، تحقیقات نشان داده نوشیدن بیشتر از دو فنجان قهوه بدون کافئین در روز تا 48 درصد احتمال ابتلا به سرطان رکتوم( سرطان روده راست) را کاهش می‌دهد.

4. عامل زیبایی و محافظت از پوست

اما از جذاب ترین فواید قهوه دی کف تاثیر اون بر پوست هست. اگر بصورت روزانه و منظم از این قهوه بنوشید، آنتی اکسیدان‌های موجود در قهوه می‌تواند به محافظت از پوست شما در برابر رادیکال‌های آزاد کمک کند و پوستی زیبا و بدون چروک را به شما هدیه دهد.

آیا قهوه دی کف کاملا عاری از کافئین است؟

باید بدانیم که قهوه دی کف کاملا عاری از کافئین نیست، در واقع میزان کافئین بسیار کمتر از قهوه معمولی است ولی صفر نیست. طبق تحقیقاتی با توجه به سایز فنجان و نوع قهوه می‌توان به صورت تقریبی گفت: که در یک فنجان 236 میلی­‌لیتر قهوه بدون کافئین حدود 9 تا 14 میلی­گرم کافئین وجود دارد ولی در یک فنجان قهوه معمولی این میزان بین 85 تا 190 میلی­‌گرم است.

مقایسه کافئین قهوه معمولی و قهوه دی کف

چکیده

قهوه دی کف، قهوه ای است که 97 درصد کافئین آن حذف شده و یک جایگزین عالی برای کسانی هست که منع پزشکی برای خوردن کافئین دارند. همچنین شما می‌توانید با خیال راحت قبل از خواب قوه دی کف بنوشید و بخوابید بدون اینکه نگران بهم خوردن خوابتان باشید. این قهوه همانند قهوه معمولی دارای آنتی اکسیدان و مواد مغذی بسیار زیادی می‌باشد. قهوه دی کف کاملا عاری از کافئین نیست، در واقع میزان کافئین بسیار کمتر از قهوه معمولی است ولی صفر نیست.

قهوه دی کف بعلت داشتن آنتی اکسیدان دارای خواص بسیاری می‌باشد، از جمله:

  • کاهش علائم سوزش معده
  •  عامل زیبایی و محافظت از پوست
  • از ابتلا به فشار خون و کلسترول پیشگیری می کند.
  • پیشگیری از دیابت نوع2، بهبود عملکرد کبد و جلوگیری مرگ زودرس
  • جلوگیری از زوال مغزی ناشی از بالا رفتن سن و بیماری های عصبی
  • و…

مصرف بسیار زیاد قهوه بدون کافئین هم می تواند مانند قهوه معمولی مشکلاتی را ایجاد کند.پس باید در مصرف آن اعتدال را رعایت کنید.

قهوه دیکف بنوشید و با خیال راحت بخوابید.

دسته بندی نوشته ها
تازه ترین نوشته ها

سایر مقالات پپتینا

ماچا کارامل

ماچا کارامل

یکی از بهترین نوشیدنی‌های بر پایه ماچا، ماچا کارامل است.   ایجاد کارامل ماچا ایده فوق العاده ای است! در

ادامه مطلب »
بستنی ماچا

ماچا پاپسیکل

ماچا پاپسیکل یا بستنی یخی ماچا یکی از پر‌طرفدارترین بستنی‌های ماچا می‌باشد. ماچا پاپسیکل بستنی ماچا یک خوراکی لذت بخش

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
حساب من
0 لیست علاقه مندی ها
0 مقايسه