دسته بندی نوشته ها
تازه ترین نوشته ها

تفاوت بین ماچا چینی و ماچا ژاپنی

ماچا یک چای سبز ژاپنی است که در سرار جهان طرفدار‌های خود را دارد. این چای سبز هم در ژاپن کشت می‌شود هم در چین. حال می‌خواهیم کیفیت این دو نوع ماچا را باهم مقایسه کنیم.

 

ماچا ژاپنی یا ماچا چینی؟

با محبوبیت فزاینده ماچا در چند سال گذشته، بازار ماچا پر از ماچاهای بی کیفیت و تقلیدی ماچا شده است. این باعث شده است بدانید که ماچای شما از کجا می آید یکی از مهم ترین عواملی است که هنگام خرید پودر چای سبز ماچا باید در نظر بگیرید.

ماچا ژاپنی ماچای با کیفیت موجود در بازار است. در حال حاضر، ژاپن و چین دو بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده پودر چای سبز هستند، اما تمام پودر چای سبز موجود در بازار ماچا با کیفیت نیست. برای اینکه واقعاً ماچا با کیفیت باشد باید به روش خاصی فقط در ژاپن پرورش داده شده باشد. این یکی از دلایل اصلی این است که چرا همه ماچا برابر نیستند. و به همین دلیل ماچا ژاپنی نسبت به ماچا چینی برتری دارد و در ادامه مطلب به مقایسه دقیق‌تری بین این دو می‌پردازیم.

چرای ماچای ژاپنی ؟

چرا ماچا در ژاپن بسیار محبوب است؟ در ژاپن، چای ماچا مظهر ارزش ها، احترام، خلوص و آرامش است. تهیه و سرو ماچا مراسمی محترم است که نمادی از یک عمل فرهنگی مهم ذر ژاپن می‌باشد. مراسم سنتی چای که هنوز هم بسیار زنده است و درحال حاضر جشن گرفته می شود، مستلزم طراحی رقص دقیق است.

چای ماچا تقریباً در هر کافه، رستوران و فروشگاه رفاهی، راه خود را به صحنه آشپزی روزمره و غیررسمی ژاپنی پیدا کرده است و تنقلات و شیرینی‌های مورد علاقه ژاپنی مانند ماچا لته، بستنی ماچا و موچی می‌باشد.

فراتر از اهمیت فرهنگی، چای ماچا دارای طیف وسیعی از فواید سلامتی است. سرشار از آنتی اکسیدان ها، به ویژه کاتچین ها، با کاهش خطر بیماری های قلبی، سرطان و سایر بیماری ها مرتبط است. چای ماچا همچنین به افزایش متابولیسم، افزایش سطح انرژی و افزایش وضوح ذهنی کمک می کند. جذابیت آن بسیار فراتر از یک نوشیدنی صرف است و آن را به بخشی ارزشمند از فرهنگ ژاپن تبدیل می‌کند.

ماچا ژاپنی یا ماچا چینی

مقایسه ماچای ژاپنی با ماچای چینی

مطالعات تجربی نشان می‌دهد که تفاوت بین ماچای ژاپنی و چینی به چندین عنصر مربوط می شود:

کیفیت خاک، قسمت های گیاه در حال برداشت، تکنیک های سایه اندازی، سن و در دسترس بودن گیاهان چای ارثی و همچنین پروتکل های کشت، اما ما دقیقاً آنچه را که باید هنگام خرید ماچا در نظر بگیرید را به شما می‌گوییم.

1.تفاوت رنگ و بصری

یکی از اولین راه هایی که اغلب پودر چای سبز ماچای ژاپنی را از ماچای چینی تشخیص می دهید، تفاوت رنگ قابل توجه این دو است. ماچای ژاپنی دارای رنگ سبز درخشان و پر جنب و جوش با رنگی تقریبا کمانی است. در همین حال، ماچای چینی اغلب دارای رنگی کدرتر، با ته رنگ های قهوه ای و زرد می‌باشد. در ژاپن، چند هفته قبل از برداشت، برگ‌های ماچا در سایه رشد می‌کنند که باعث افزایش رنگ کلروفیل می‌شود و به ماچای ژاپنی رنگ زنده‌ای می‌دهد.

2.بافت پودر

به دلیل ماهیت سختگیرانه و دقیق ژاپن در رشد و پرورش ماچا، ماچای ژاپنی به طور قابل توجهی پودری بسیار تصفیه شده و ظریف تر از چینی است. ماچای ژاپنی به‌طور یکپارچه با آب مخلوط می‌شود تا پس از آماده شدن، کفی مطبوع و حباب‌دار و صاف و ابریشمی ایجاد کند.

3.طعم و مزه

ماچا ژاپنی طعم شیرین و اومامی قابل توجهی دارد که تلخی کمی دارد. این کاملاً به این دلیل است که کشاورزان ژاپنی ماچا، کیفیت خاک خود را به سطح دیگری می‌رسانند و اطمینان می‌دهند که گیاهان از طریق رژیم‌های کوددهی و آبیاری دقیق، مقدار بهینه مواد مغذی را دریافت می‌کنند. خاک مورد استفاده برای رشد ماچا در ژاپن اغلب به دقت برای آن هدف خاص در طول قرن ها اصلاح شده است. میکروبیوم های خاک ظریف و کاملا منحصر به فردی برای گیاهان چای در ژاپن وجود دارد که در مزارع محصولات چای چینی یافت نمی شوند. ماچا ژاپنی نیز 3 تا 4 هفته قبل از برداشت در سایه رشد می کند و با احتیاط بخار پز می شود و در هوا خشک می‌شود.

از طرف دیگر، ماچای چینی اغلب طعمی تلخ دارد. معمولاً در سایه رشد نمی‌کند، و همچنین کیفیت خاک آن با کیفیتی که در ژاپن یافت می‌شود،قابل مقایسه نیست، بنابراین عملاً طعم اومامی وجود ندارد و در عوض طعم ماسه‌ای بیشتری دارد.

4.قرار گرفتن در معرض آفت کش ها

مطالعات تجربی نشان داد که ماچای چینی به طور استثنایی بعید است که همان میزان خلوص و قدرت آزمایش شده در آزمایشگاه را مانند ماچای ژاپنی نشان دهد. این بدان معناست که ماچا از چین به احتمال زیاد آلوده به آفت کش ها و بنزین های محیطی و غیره است. در واقع، مطالعات متعدد آفت‌کش‌های سمی را در پودرهای ماچای چینی پیدا کرده‌اند. برعکس، تقریباً تمام چای و ماچا معتبر ژاپنی تجزیه و تحلیل آفت‌کش‌ها را انجام می‌دهند که معمولاً بیش از 500 آفت‌کش و آلاینده‌های محیطی را آزمایش می‌کنند.

 

ماچا ژاپنی یا ماچا چینی

 

دسته بندی نوشته ها
تازه ترین نوشته ها

سایر مقالات پپتینا

مربای ماچا

مربای ماچا

اگر شما طرفدار چای سبز ماچا هستید، مربای ماچا یکی از بهترین گزینه‌ها برای صبحانه است .   مربای ماچا

ادامه مطلب »
مربای ماچا

مربای ماچا

یکی از باخواص ترین مربا‌ها مربای ماچا می‌باشد. با ما در ابن مطلب بمانید که اطلاعات کافی به دست آورید.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
حساب من
0 لیست علاقه مندی ها
0 مقايسه