دسته بندی نوشته ها
تازه ترین نوشته ها

7 تا از شگفت انگیزترین خواص چای ماچا

خواص ماچا

مقدمه

محبوبیت ماچا اخیراً بسیار بالا رفته است، تا جایی که در بسیاری از کشورهای جهان از آن در غذاها، نوشیدنی‌ها ، چای‌ها و حتی شیرینی‌ها نیز استفاده می‌کنند. در کنار طعم بی نظیر این نوشیدنی نمیتوان از خواص چای ماچا غافل شد. ماچا همانند چای سبز از گیاه Camellia sinensis به دست می آید با این حال، شرایط رشد آن متفاوت است و مشخصات مغذی منحصر به فرد خود را دارد. این چای حاوی مواد مغذی از کل برگ چای است که منجر به مقدار بیشتری کافئین و آنتی اکسیدان ها نسبت به چای سبز می شود.

مطالعات روی ماچا و اجزای آن مزایای مختلفی از جمله: محافظت از کبد، ارتقاء سلامت قلب و حتی کاهش وزن را کشف کرده است. در این مقاله به 7 فایده بسیار مهم از خواص ماچا که تحقیقات علمی صحت آنها را تایید کرده اند، می‌پردازیم:

1.چای ماچا، نیروگاه آنتی اکسیدان

گنجاندن چای ماچا در رژیم غذایی می‌تواند باعث افزایش آنتی اکسیدان‌ها و جلوگیری از آسیب سلولی شود.  Epigallocatechin gallate یا کاتچین  مهم ترین آنتی اکسیدان موجود در ماچا است. این آنتی اکسیدان به همراه کافئین موجود در چای،سیستم عصبی مرکزی را تحریک کرده و چربی را در جریان خون آزاد می‌کند در نتیجه بدن می‌تواند از چربی به عنوان سوخت استفاده کند.

واحدی که برای سنجش میزان آنتی اکسیدان موجود در غذاها استفاده می‌شود ORAC  (ظرفیت جذب رادیکال های اکسیژن) نامیده می‌شود. ORAC مجموعه ای از آزمایش‌های کنترل شده است که توسط موسسه ملی سلامت و دانشگاه Tuft آمریکا صورت گرفته است تا میزان آنتی اکسیدان موجود در غذا‌ها و نوشیدنی‌ها را نشان دهد. هرچه میزان ORAC برای یک ماده غذایی بیشتر باشد میزان آنتی اکسیدان‌های موجود در آن بیشتر است. ماچا با دارا بودن 1573 واحد ORAC بیشترین میزان آنتی اکسیدان را داراست.

مقایسه آنتی اکسیدان ماچا با ساید میوه ها و سبزیجات

2. خواص چای ماچا در محافظت از کبد

کبد دومین عضو حیاتی بدن است که مهمترین نقش را در دفع سموم،متابولیسم داروها و پردازش مواد مغذی دارد. از جمله خواص شگفت انگیز ماچا می‌توان به تقویت کبد و جلوگیری از آسیب به آن اشاره کرد.

یک مطالعه که به بررسی  تاثیر ماچا بر بیماری کبد چرب غیرالکلی 80 نفر می‌پرداحت،نشان داد کسانی که روزانه  500 میلی گرم از این چای را به مدت 90 روز مصرف کردند‌،پس از 12 هفته،سطح آنزیم های کبدی آنها به میزان قابل توجهی کاهش یافت و آسیب کبدیشان تا حدودی بهبود یافت.

3. خاصیت ماچا در تقویت عملکرد مغز

کافئین موجود در چای ماچا به تدریج وارد بدن می‌شود و سطح انرژی بدن را به طور ثابت در طول 3 الی 4 ساعت بالا می‌برد. علت پایداری انرژی حاصل از نوشیدن ماچا این است که این چای دارای آمینواسیدی کمیاب به نام ال تیانین می باشد که به بدن شما کمک می‌کند تا کافئین را به نحوی متفاوت استفاده نماید، در واقع ترکیب کافئین و ال تیانین باعث اثر معجزه آسای چای ماچا می‌شود. ال تیانین باعث افزایش فعالیت موج آلفا در مغز می‌شود که ممکن است به ایجاد آرامش و کاهش سطح استرس کمک کند. همچنین باعث تقویت حافظه و کاهش زمان واکنش دادن مغز شود.

4.جلوگیری از بروز سرطان

ماچا سرشار از ترکیبات تقویت کننده سلامتی مانند: آنتی اکسیدان کاتچین  EGCG  می‌باشد که مشخص شده دارای خواص ضد سرطانی قوی است. برخی از آنها در کاهش اندازه تومورهای سرطانی و یا کند کردن سرعت رشد سلول‌های آن موثر هستند.

5. خاصیت چای ماچا در افزایش سلامت قلب

بیماری‌های قلبی علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است و حدود یک سوم کل مرگ و میر در افراد بالای 35 سال را شامل می‌شود. برخی از مطالعات نشان داده اند که نوشیدن چای ماچا که دارای مشخصات مغذی مشابهی با چای سبز است ممکن است به محافظت در برابر بیماری‌های قلبی کمک کند. این چای با جلوگیری از اکسیداسیون کلسترول LDL  از شما در برابر بیماری‌های قلبی محافظت کند.

یک فنجان چای ماچا لاته به همراه یک کاسه کوچک پودر ماچا که چاشاکو در آن قرار دارد و یک ویسک

6.خواص چای ماچا در کاهش وزن

به هر مکمل کاهش وزن نگاهی بیندازید و به احتمال زیاد “عصاره چای سبز” را که در ترکیبات ذکر شده مشاهده می‌کنید. این چای به دلیل توانایی منحصر به فرد خود در کاهش وزن، افزایش متابولیسم و چربی سوزی شناخته شده است. در زیر به تعدادی از این روش‌های کاهش وزن ماچا اشاره شده است:

کاهش تری گلیسیرید اضافی

تری گلیسیرید، یک ماده بسیار مهم است زیرا انرژی مورد نیاز برای کمک به عملکردهای مختلف بدن را فراهم می‌کند اما مشکل زمانی به وجود می‌آید که مقدار اضافی‌تری گلیسیرید در بدن وجود داشته باشد. تری گلیسیرید اضافه به چربی تبدیل خواهد شد و این مسئله می‌تواند منجر به چاقی شود. ماچا می‌تواند با خطر تری گلیسیرید بیش از حد مقابله کند زیرا دارای مقدار زیادی پلی فنول است. بنابراین اگر بطور منظم ماچا بنوشید، مقدار چربی در بدن شما کاهش خواهد یافت.

افزایش متابولیسم

مصرف چای ماچا به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی کاتچین EGCG،فرآیند ترموژنیک ( سوزاندن کالری ها) را در بدن از ۱۰ %  تا ۴۳% افزایش می‌دهد.

بهبود استقامت در طول ورزش

ورزش، یکی از مؤثرترین راه‌ها برای کاهش وزن است که نه تنها کالری می‌سوزاند بلکه سطوح انرژی را افزایش می‌دهد و نقش مهمی در عضله سازی ایفا می‌کند. پلی فنول کاتچین که در ماچا موجود است، سلول‌های عضلانی و کبد شما را تحریک می‌کند تا از اسیدهای چرب بیشتری استفاده کنید. در نتیجه بدن شما با سرعت کمتری از کربوهیدارت‌ها استفاده خواهد کرد. با باقی ماندن کربوهیدرات‌های بیشتر در بدن‌تان، شما می‌توانید برای مدت زمان طولا‌نی تری ورزش کنید و بدن شما کالری بیشتری خواهد سوزاند.

یک فنجان چای ماچا به همراه دو برگ و یک ویسک

7.سلامت پوست

پودر چای سبز ماچا حاوی مقدار زیادی کلروفیل است. این ماده یک سم زدای بسیار قوی است که می‌تواند مواد مضر را حذف کرده و با رادیکال‌های آزادی که به سلول‌های پوست آسیب می‌زنند مبارزه کند. ماچا به خصوص برای آکنه بسیار مناسب است چرا که تولید چربی پوست را کاهش می‌دهد.

مهم ترین فواید چای ماچا عبارتند از :

  • افزایش چربی سوزی به علت وجود آنتی اکسیدان EGCG
  • جلوگیری از سرطان ، به علت وجود پلی فنول
  • ایجاد آرامش و افزایش تمرکز ، به علت وجود ال تیانین
  • کاهش ابتلا به دیابت نوع 2 ، به علت کاهش میزان گلوکز ناشتا
  • افزایش سلامت پوست و برطرف کردن آکنه ، به علت وجود آنتی اکسیدان
  • ماچا در درمان اریتما (آفتاب سوختگی) موثر است.

بسته 30 عددی ماچا نرمال ماچانو

200،000 تومان 180،000 تومان

برند ماچانو که اولین و قوی ترین برند ایرانی فعال در زمینه فروش ماچا است؛ با طراحی بسته بندی‌های ساشه‌ای برای ماچا نرمال خود، این امکان را برای شما عزیزان ایجاد کرده تا به راحتی بتوانید از این پودر استفاده کنید. پودر ماچا نرمال ماچانو با داشتن کیفیت عالی (Premium Quality) گزینه ای مقرون به صرفه و مناسب برای کسانی است که تمایل دارند از مزایای بی شمار چای ماچا استفاده کنند.

بسته 30 عددی ماچا تشریفاتی ماچانو

این کیفیت ماچا به لحاظ عطر، طعم و رنگ بهترین کیفیت ماچا در دنیاست . این درجه که تنها  در ژاپن تولید میشود، محصول برگ های جوان و تازه گیاه در برداشت اول و به صورت دست چین میباشد که دارای بهترین طعم و رنگ در بین سایر درجات ست. ماچا درجه تشریفاتی دارای سبز روشن درخشان است . همچنین این درجه به خوبی پودر شده و با لمس کردن پودر، نرمی آن را کاملا متوجه میشوید.

خلاصه

خواص چای ماچا:

1.سرشار از آنتی اکسیدان:

منابع غنی آنتی اکسیدان ماچا با رادیکال‌های آزاد مبارزه کرده و از التهابات و رشد سلول‌های سرطلتی جلوگیری می‌کند.

2.به محافظت از کبد کمک می‌ کند

از دیگر خواص مهم ماچا می‌توان به جلوگیری از آسیب کبدی و کاهش بیماری‌های آن اشاره کرد با این حال ، مطالعات بیشتری برای بررسی تأثیرات آن بر انسان در جمعیت عمومی مورد نیاز است.

3.عملکرد مغز را تقویت می کند

 ماچا حاوی کافئین و ال تیانین است که می‌تواند جنبه‌های مختلف عملکرد مغز را بهبود بخشد و باعث افزایش دقت، حافظه و زمان واکنش شود. 

4. ضد سرطان

آزمایش و مطالعات روی حیوانات نشان داده است که ترکیبات موجود در چای ماچا ممکن است از رشد سلول های سرطانی جلوگیری کند.

5.افزایش سلامت قلب

یکی از خواص چای ماچا کمک به کاهش بیماری‌ها و خطرات قلبی است.

6.کاهش وزن

چای سبز ماچا بطور مستقیم یا غیر مستقیم با کاهش تری گلیسرید اضافی، افزایس متابولیسم و بهبود استقامت در طی ورزش به کاهش وزن کمک می‌کند.

7. سلامت پوست

ماچا بخاطر داشتن مقدار زیادی کلروفیل همانند یک سم زدای قوی برای بدن عمل می‌کند و جوش و آکنه پوست را از بین می‌برد.

دسته بندی نوشته ها
تازه ترین نوشته ها

سایر مقالات پپتینا

مربای ماچا

مربای ماچا

اگر شما طرفدار چای سبز ماچا هستید، مربای ماچا یکی از بهترین گزینه‌ها برای صبحانه است .   مربای ماچا

ادامه مطلب »
مربای ماچا

مربای ماچا

یکی از باخواص ترین مربا‌ها مربای ماچا می‌باشد. با ما در ابن مطلب بمانید که اطلاعات کافی به دست آورید.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
حساب من
0 لیست علاقه مندی ها
0 مقايسه