روش و مراحل تولید پودر چای سیاه فوری

در این مطلب روش و مراحل تولید پودر چای سیاه فوری را برای شما توضیح خواهیم داد که شما عزیزان از را صحت بالا بودن کیفیت محصولات پپتینا مطمعن سازیم .

به طور خلاصه اگر بگوییم

با استفاده از آب زیر بحرانی، عصاره گیری از برگ چای سیاه انجام میشود. در این روش از آب زیر بحرانی (آب در دما و فشار بالا) به عنوان حلال استفاده شده که علاوه بر اینکه پودر چای سیاه فوری نهایی با کیفیت تر و با هزینه کمتر تولید شود، باقی مانده حلال آلی نیز بر روی محصول نهایی وجود نداشته و امکان استفاده از این محصول در همه صنایع غذایی، دارویی و آرایشی وجود داشته باشد در این روش ابتدا برگ های چای سیاه را با آب مقطر با نسبت جامد به مایع 1:10 درون مخزن قرار داده و با ایجاد حرارت توسط بخار آب درون جداره های مخزن، دمای آب را به 150 °C رسانده و سپس مدت 15 دقیقه دما در این محدوده نگه داشته شده و در نهایت بخار آب درون جداره قطع شده تا دما به مرور کاهش یابد. سپس محلول را به سیستم فیلتراسیون فرستاده تا تفاله های چای از عصاره چای جدا شود. در نهایت مایع بدست آمده به ترتیب استریل و تلغیظ شده و به دستگاه اسپری درایر فرستاده شده تا در نهایت پودر چای سیاه فوری تولید شود.

روش و مراحل تولید پودر چای سیاه فوری

مراحل تولید به صورت کلی و دقیق

  1. مرحله استخراج در شرایط عصاره گیری از طریق آب زیر بحرانی

ابتدا برگ های چای سیاه را با آب مقطر با نسبت جامد به مایع 1:10 درون مخزن قرار داده و سپس درب مخزن به خوبی بسته شده تا آماده بالا بردن دما و فشار شود. با ایجاد حرارت توسط بخارآب درون جداره مخزن، دمای آب افزایش یافته تا به دمای مورد نظر (150 °C) برسد. در همین حین، همزن مخزن روشن بوده و در حال همزدن آب و چای با یک سرعت ملایم است. پس از رسیدن آب درون مخزن به دمای 150 °C ، دما در همین محدوده به مدت 15 دقیقه نگه داشته شده و سپس بخار آب درون جداره قطع شده تا دما به مرور کاهش یابد.

توجه1 : یکی از موارد بسیار مهم در استفاده از روش SBWE  ، بهینه سازی دما و مدت زمان است که شرکت سلامت تدبیر با انجام آزمایش های بسیار بر روی برگ چای سیاه شمال و بررسی نتایج آن در آزمایشگاه خود (حداکثربازدهی استخراج با حفظ کیفیت محصول) ، دما را150 °C و مدت زمان را 15 دقیقه به عنوان نقطه بهینه انتخاب کرده است.

توجه2 : یکی از موارد حساس در استفاده از روش SBWE ، انتخاب مخزنی است که توانایی تحمل دما و فشار بالا را داشته و کاملا آب بندی باشد. شرکت سلامت   تدبیر در این مورد با حساسیت و وسواس زیاد، با همکاری یکی از معتبرترین شرکت های ایران، مخزنی با ظرفیت 2500 لیتر برای انجام واکنش SBWE  ساخته و هم اکنون در کارخانه در حال استفاده است.

  1. مرحله فیلتراسیون

بعد از گذشت مدتی برای سرد شدن سیال درون مخزن (حدود نیم ساعت)، با استفاده از فشار هوا، سیال  درون مخزن به دستگاه فیلتر پرس فرستاده شده تا تفاله های چای از مایع جدا شود. مایع بدست آمده به منظور ذخیره سازی به مخزن بعدی منتقل میشود.

  1. مرحله ذخیره سازی

با توجه به اینکه سیال خروجی از فیلتر پرس به صورت منظم خارج نمیشود، سیال خروجی به درون یک مخزن فرستاده شده تا ذخیره و سرد شود.

 

  1. مرحله فیلتراسیون نهایی

در این مرحله به منظور تکمیل جداسازی مواد جامد همراه عصاره چای سیاه، از دستگاه پیشرفته سانتریفیوژ تیوبلار (Tubular Centrifuge) استفاده شده که تمام جامد باقی مانده احتمالی را حذف کرده و عصاره خالص چای سیاه بدست میاید. لازم به ذکر است که دستگاه سانتریفیوژ تیوبلار دارای دور بسیار بالایی است  (حدود 15000 RPM) که از دستگاه سانتریفوژ دیسک استک (Disc Stack Centrifuge) متداول در ایران (با دور حداکثر  6000 RMP) بسیار موثرتر بوده و در صنعت های پیشرفته دارویی و پزشکی مانند جداسازی اجزای خون استفاده می شود. استفاده از دستگاه سانتریفیوژ تیوبلار این اطمینان را ایجاد میکند که عصاره نهایی چای سیاه، کاملا عاری از هرگونه چربی و مواد جامد است.

دستگاه سانتریفیوژ تیوبلار

روش و مراحل تولید پودر چای سیاه فوری

  1. مرحله تلغیظ و استرلیزه

در این مرحله به منظور تلغیظ و استریلیزاسیون عصاره چای سیاه، از یک مخزن دارای سیستم حرارتی استفاده میشود. ابتدا سیال فرآیند استریل کردن شامل حرارت دادن تا دمای 120 درجه سانتیگراد به مدت 15 تا 20 دقیقه انجام شده و سپس با استفاده از پمپ خلا، دمای جوش آب پایین آورده شده تا تلغیط سیال تا حدی که درصد جامد درون سیال به حدود 30% برسد، ادامه پیدا میکند (حدود 1 ساعت).

  1. مرحله ذخیره سازی نهایی

در این مرحله سیال استریل و تلغیظ شده، درون یک مخزن نگه داری شده و با استفاده از پمپ، سیال به طور تدریجی به دستگاه اسپری درایر فرستاده میشود.

 

  1. مرحله اسپری دراینگ

اسپری دراینگ یا خشک کن پاششی مورد استفاده در این مرحله ساخت خود شرکت سلامت تدبیر است. دانش بدست آمده در ساخت این دستگاه پیشرفته این امکان را به وجود میاورد که با حداکثری بازدهی و با کیفیت بسیار مناسب، پودر نهایی تولید شود. لازم به ذکر است که دستگاه اسپری درایر طراحی شده دارای ظرفیت تولید حدود 20 کیلوگرم پودر در ساعت است که در صورت استفاده تمام وقت، قابلیت تولید 400 تا 500 کیلوگرم پودر چای سیاه فوری در روز را دارد.

  1. مرحله جمع آوری و ذخیره سازی

در نهایت پودر چای سیاه فوری تولید شده از دستگاه اسپری درایر خارج شده و در اوزان مختلف با توجه به نیاز مشتری بسته بندی میشود.

 

دسته بندی نوشته ها

سایر مقالات پپتینا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
حساب من
0 لیست علاقه مندی ها
0 مقايسه