دسته بندی نوشته ها
تازه ترین نوشته ها

کافئین ماچا در مقایسه با قهوه – آیا ماچا بهترین جایگزین قهوه است؟!

مقایسه کافئین ماچا و قهوه

قهوه در مقابل ماچا

در این مقاله به بررسی مقدار کافئین موجود در ماچا در مقایسه با قهوه و مزایا و معایب این دو نوشیدنی می پردازیم.  ماچا یک نوع چای سبز ژاپنی پودری است که محبوبیت آن به سرعت در سراسر جهان در حال افزایش است، در حالی که قهوه از پرمصرف‌ترین نوشیدنی‌های جهان است.

احتمالاً درباره اثرات مثبت ماچا بر سلامتی بدن شنیده‌اید. حال سوال اینجاست که آیا می توان این نوشیدنی را جایگزین قهوه کرد؟ آیا می توان انرژی حاصل از قهوه را با نوشیدنی چای ماچا بدست آورد؟ کافئین ماچا بیشتر است یا قهوه؟ با ما همراه باشید تا پاسخ این پرسش‌ها را بیابید.

ماچا چیست؟

ماچا یک چای سبز پودری از گیاه کملیا سیننسیس است. مبدا اصلی این چای کشور ژاپن است و از نوشیدنی های با تاریخچه طولانی محسوب می شود. به دلیل روش برداشت مخصوص این چای، ماچا دارای مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان است؛ این ترکیبات در پودر ماچا باعث محافظت بدن در مقابل انواع بیماری ها مخصوصا جلوگیری از بروز سرطان می شوند. به دلیل خواص بینظیر پودر ماچا امروزه مصرف آن بصورت نوشیدنی‌های گرم و نوشیدنی‌های سرد و در هنگام تهیه شیرینی و بستنی و … رواج یافته است.

کافئین موجود در ماچا

آیا چای ماچا کافئین دارد؟ پاسخ این سوال مثبت است. به طور معمول چای ماچا دارای مقدار بیشتری کافئین نسبت به سایر انواع چای سبز است. مقدار کافئین چای ماچا می‌تواند بسته به نوع برگ‌ها، مقدار و تازگی پودری که برای تهیه چای استفاده می‌کنید و زمان آماده‌سازی و دمای آب متغیر باشد.

حتما می دانید که کافئین یک ماده‌ای است که به طور طبیعی در چای، قهوه و شکلات یافت می‌شود و به عنوان یک محرک در بدن عمل می‌کند. خاصیت محرکی کافئین به این معناست که با اثر روی سیستم مرکزی عصبی بدن منجر به هوشیاری و احساس پر انرژی بودن می‌شود.

بسیاری از افراد نوشیدن نوشیدنی‌های حاوی کافئین، مانند ماچا، را برای افزایش انرژی و تمرکز انجام می‌دهند.

کافئین ماچا در مقایسه با کافئین قهوه

کافئین ماچا بیشتر است یا قهوه؟ مسلما میزان کافئین موجود در یک فتنجان قهوه بیشتر از کافئین موجود در همان مقدار چای ماچاست. اما برای مقایسه کافئین ماچا و قهوه باید به این نکته نیز اشاره شود که مکانیسم افزایش انرژی در این دو نوشیدنی متفاوت است. بطور خلاصه قهوه می تواند انرژی بدن بصورت فوری افزایش دهد. در مقابل ماچا افزایش انرژی تدریجی اما پایدارتری را سبب می شود.

کافئین موجود در قهوه به سرعت جذب بدن می شود و بلافاصله تمرکز ذهنی را بالا می برد. این موضوع ممکن است سبب عصبی شدن فرد شود. همچنین کافئین موجود در قهوه تاثیر منفی روی غدد آدرنالین بدن دارد و سطح آدرنالین، گلوکز و انسولین را بالا می برد. این مساله سبب ایجاد حس اضطراب و نگرانی و بی خوابی می شود. پس از 1 تا 2 ساعت از مصرف قهوه انرژی بدن به سرعت افت می کند.

در مقابل عملکرد کافئین موجود در چای ماچا متفاوت است. به طوریکه به تدریج وارد بدن می شود و انرژی را در زمان طولانی تری بالا نگه می دارد. همچنین آثار مخربی روی غدد آدرنالین ندارد و از طرفی سبب تنظیم سطح گلوکز و انسولین بدن نیز می شود.

مکانسیم متفاوت کافئین ماچا و قهوه
عملکرد متفاوت کافئین ماچا و قهوه

با این تفاسیر آیا می توان گفت ماچا بهترین جایگزین قهوه است؟ ماچا می تواند در زمان طولانی تری نسبت به قهوه انرژی بدن را بالا نگه دارد. همچنین به دلیل وجود ال- تیانین در این نوشیدنی بر خلاف قهوه سبب ایجاد آرامش و در فرد می شود. این مزایا در کنار حفظ سطح انسولین و قند خون است. بسیاری از افرادی که به نوشیدن قهوه اعتیاد داشته اند با شروع مصرف چای ماچا اعلام کردند که میلشان نسبت به قهوه نیز کمتر شده است. پس می توان به این پرسش یک پاسخ ساده و کامل داد: بله! با مصرف چای ماچا دیگر نیازی به قهوه احساس نخواهید کرد.

افزایش انرژی با مصرف ماچا در مقایسه با مصرف قهوه
افزایش انرژی بدن پس از نوشیدن ماچا و قهوه

مزایای مشترک قهوه و ماچا:

ممکن است دوستداران قهوه این نوشیدنی را تنها برای افزایش انرژی خود و رفع خستگی مصرف کنند. اما باید دانست قهوه می تواند اثرات مثبتی بر بردن نیز داشته باشد. همچنین ماچا یک نوشیدنی با مزایای فراوانی است که حتی در گذشته به عنوان دارو مورد استفاده بوده است. در این قسمت تعدادی از مزایای مشترک قهوه و ماچا را بررسی می کنیم.

میزان کالری دریافتی:

هر دو نوشیدنی قهوه و ماچا حاوی میزان کالری پائینی هستند. البته زمانی که بدون موادی مانند شیر، قند، کرم یا شربت‌های طعم‌دهنده تهیه می‌شوند.

طعم خاص:

هر دو نوشیدنی دارای طعم منحصر به فرد هستند. طعم ماچا به صورت شیرین پنهان توصیف می شود. طعم قهوه بسته به نوع دان آن می تواند متفاوت باشد.

کمک به کاهش وزن و لاغری:

کافئین در هر دو ماچا و قهوه می تواند به شما در کاهش وزن از طریق افزایش مصرف انرژی و سوزاندن چربی کمک کند.  در واقع، تحقیقات متعددی نشان می‌دهند که مصرف کافئین نرخ متابولیسم بدن را تا حدود 13 درصد برای حدود 3 ساعت افزایش دهد.

علاوه بر کافئین، قهوه حاوی اسید کلروژنیک (CGA) و ماچا غنی از اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) است. هر دو CGA و EGCG برای کاهش وزن کمک کننده هستند.

وجود آنتی‌اکسیدان‌ها:

آنتی‌اکسیدان‌ها ترکیبات مفیدی هستند که اثرات آسیب‌زای استرس اکسیداتیو در بدن شما را کاهش می‌دهند. استرس در بدن می‌تواند منجر به آغاز و پیشرفت بیماری‌های مختلف، از جمله سرطان، شود.

پلی‌فنل‌ها یک گروه از آنتی‌اکسیدان‌های قوی هستند که در میوه‌ها، سبزیجات، قهوه و چای یافت می‌شوند. EGCG در چای سبز و ماچا و CGA در قهوه اصلی‌ترین مؤلفه‌های پلی‌فنل‌ها هستند.

EGCG از رشد و گسترش تومورها جلوگیری میکند و تشکیل برخی عروق خونی تغذیه کننده تومورها را محدود کرده و مرگ سلول‌های سرطانی را به ارمغان می آورد.

به طور مشابه، CGA با کاهش رشد تومور، محافظت در برابر سرطان دهان، مری، معده، روده بزرگ و کبد را تضمین می کند.

علاوه بر این، ماچا غنی از روتین، ویتامین C و کلروفیل است که باعث رنگ سبز مشخص آن می‌شود، و قهوه حاوی کافاستول و کاوئول است، همه اینها دارای خواص آنتی‌اکسیدانی هستند.

افزایش سلامتی و حفاظت از قلب:

ترکیبات مختلفی که در ماچا و قهوه یافت می‌شوند ممکن است به کاهش عوامل خطر بیماری‌های قلبی کمک کنند.

مزایای مشترک ماچا و قهوه
ماچا و قهوه: نوشیدنی های پرخاصیت

ماچا بهتر است یا قهوه

سوالی ممکن است ذهن شما را مشغول کرده باشد این است که بهتر است قهوه بخوریم یا ماچا؟ حقیقت این است که نمی توان بطور قطع یکی از این نوشیدنی ها را کنار گذاشت و دیگیری را انتخاب کرد. انتخاب بین این دو به عوامل متعددی از جمله ذائقه افراد بستگی دارد. باید توجه داشت که هم چای ماچا و هم قهوه دارای مزایا و معایبی هستند که انتخاب یکی را به عنوان جایگزین دیگری مشکل می کند. در این قسمت به تعدادی از این مزایا و معایب اشاره می کنیم.

مزایای ماچا خالص

علاوه بر مزایای گفته شده قبل، برخی از مزایای ماچا عبارتند از:

  1. آرامش بخشی: به دلیل وجود ال- تیانین داخل چای ماچا نوشیدن یک فنجان از این چای میتواند اثرات آرامش بخشی داشته باشد بدون اینکه سبب خواب آلودگی شود.
  2. افزایش سلامت بهداشت دندان: بر خلاف قهوه چای ماچا به بهبود سلامت و بهداشت دهان کمک میکند.
  3. نحوه آماده شدن و مصرف آسان: برای تهیه چای ماچا نیازی به تجهیزات خاصی نیست. پودر ماچا باید با آب حدود 80 درجه به خوبی مخلوط شود و سپس آماده نوشیدن است. برای ایجا کف مخصوص ماچا می توان از ویسک ماچا استفاده نمود.

معایب ماچا

در کنار مزایای بیشمار چای ماچا میتوان مواردی را به عنوان عوارض یا معایب این چای عنوان نمود:

  1. حساسیت به کافئین: همانطور که گفته شد چای ماچا نسبت به سایر انواع چای سبز کافئین بیشتری دارد. به همین دلیل باید در مصرف این ای اعتدال را رعایت نمود زیرا مصرف زیاد کافئین نیز ممکن است اثرات نامطلوبی بر بدن داشته باشد.
  2. قیمت پودر ماچا: چای ماچا در انواع و کیفیت‌های مختلف وجود دارد. بسته به کیفیت تشریفاتی یا نرمال این چای و مبدا آن قیمت‌های متفاوتی دارد. اما معمولا قیمت آن از قهوه بیشتر است.
  3. خطر سمیت کبد: البته نمی توان این مورد را با قطعیت مطرح نمود اما ممکن است مصرف مقادیر زیادی از EGCG و دیگر پلی‌فنول‌های ماچا سبب آسیب به کبد شود. برای اثبات این موضوع تحقیقات بیشتری نیاز است.
  4. مضرات در دوران باردهی و شیردهی: مصرف این چای برای خانم‌ها در دران باردهی و شیرهی توصیه نمی شود. کافئين موجود در این نوشیدنی و نیز سرب موجود در آن (در صورت آلوده بودن چای محصول کشور چین و نه اصل ژاپن) برای این افراد خطرناک است.

مزایای قهوه

قهوه پرطرفدارترین نوشیدنی دنیاست. قطعا این محبوبیت بی دلیل نبوده و می توان علت آن را مزایای مختلف این نوشیدنی دانست. در این میان ما به تعدادی از مزیای مهم آن اشاره می کنیم:

  1. ارزانتر بودن: قهوه هم همانند ماچا انواع گوناگونی و تنوع قیمتی زیادی دارد اما بطور معمول قهوه نسبت به ماچا ارزان تر است.
  2. کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع: تحقیقات نشان می دهد مصرف هر دو نوع قهوه کافئین دار و بدون کافئین می تواند تا 12 درصد خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد.
  3. دسترسی آسان: محبوبیت و رواج قهوه نسبت به چای ماچا در دنیا بیشتر است. این مورد سبب شده است که به راحتی بتوان از فروشگاه‌های مختلف این نوشیدنی را تهیه نمود.

قهوه دمی هرمی (شماره ۱) بسته 6 عددی

170،000 تومان 153،000 تومان

قهوه دمی هرمی برای شما یک فنجان قهوه با کیفیت و تازه با عطر دلپذیر دانه های عربیکا و ربوستا را به همراه دارد . قهوه دمی هرمی بهترین و سریع ترین روش عصاره گیری قهوه را در عرض چند دقیقه ارائه می‌دهد.
این توری ظریف فیلتر اجازه می دهد تا آب به طور یکسان در قهوه حل شود و امکان استخراج طعم واقعی قهوه را فراهم کند.

قهوه دمی هرمی (شماره ۲) بسته 6 عددی

150،000 تومان 135،000 تومان

قهوه دمی هرمی برای شما یک فنجان قهوه با کیفیت و تازه با عطر دلپذیر دانه های عربیکا و ربوستا را به همراه دارد . قهوه دمی هرمی بهترین و سریع ترین روش عصاره گیری قهوه را در عرض چند دقیقه ارائه می‌دهد .
این توری ظریف فیلتر اجازه می دهد تا آب به طور یکسان در قهوه حل شود و امکان استخراج طعم واقعی قهوه را فراهم کند.

معایب قهوه

مصرف بی رویه قهوه نیز مانند ماچا بدون عارضه نخواهد بود. اعتیاد ناشی از مصرف بیش از اندازه قهوه برای سیستم عصبی مرکزی بسیار زیان آور است. وابستگی به کافئین و اختلال در خواب از از مشکلات رایج افراد معتاد به قهوه است. این مشکلات می تواند گسترش یابد و باعث بروز عصبانیت، سردرد و اضطراب در هنگام نوشیدنی یا ترک قهوه شود.

جمع بندی و نتیجه گیری

هر دو نوشیدنی قهوه و ماچا می‌توانند سطح انرژی شما را افزایش دهند، اما این اثر را از طریق مکانیسم‌های مختلفی انجام می‌دهند. جذب سریع کافئین در قهوه منجر به افزایش سریع انرژی می‌شود. در حالی که ترکیب کافئین و L-تئانین در ماچا سبب افزایش تدریجی و پایدار انرژی، همراه با مزایای کاهش استرس، می شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که ال-تیانین برای کاهش استرس بالا و اضطراب مفید است و سطح آرامش بدن را بدون ایجاد خواب‌آوری افزایش می‌دهد. این اثرات حتی با نوشیدنی یک فنجان چای ماچا قابل مشاهده است. بنابراین، ماچا را می‌توانید قبل از یک روز پر استرس یا هنگام آمادگی برای یک آزمون مهم مصرف کنید.

دسته بندی نوشته ها
تازه ترین نوشته ها

سایر مقالات پپتینا

مربای ماچا

مربای ماچا

اگر شما طرفدار چای سبز ماچا هستید، مربای ماچا یکی از بهترین گزینه‌ها برای صبحانه است .   مربای ماچا

ادامه مطلب »
مربای ماچا

مربای ماچا

یکی از باخواص ترین مربا‌ها مربای ماچا می‌باشد. با ما در ابن مطلب بمانید که اطلاعات کافی به دست آورید.

ادامه مطلب »

یک نظر در “کافئین ماچا در مقایسه با قهوه – آیا ماچا بهترین جایگزین قهوه است؟!

  1. مریم احمدی گفت:

    مفید بود ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
حساب من
0 لیست علاقه مندی ها
0 مقايسه