اسطوخودوس و خواص آن

اسطوخودوس و خواص آن

اسطوخودوس گیاهی است که وقتی اسم آن به گوش شما می‌خورد، رنگ بفش اولین تصویری است که در ذهن شما می‌آید.  در این مطلب میخواهیم راجب این گیاه شگفت انگیز و خواص آن صحبت کنیم.

اسطوخودوس

اسطوخودوس یک گیاه گلدار از خانواده نعناع است که به راحتی با رایحه گلی شیرین آن قابل شناسایی است. اعتقاد بر این است که این گیاه بومی مدیترانه، خاورمیانه و هند است و قدمت آن به 2500 سال می رسد. در زمان های قدیم، اسطوخودوس به عنوان یک گیاه مقدس استفاده می شد. علاوه بر این، اغلب برای شاداب کردن و دادن بوی ملایم به انواع وسایل شخصی مانند لباس و مو از آن استفاده می‌کردند.

باور عمومی بر این است که اسطوخودوس اولین بار در حدود ۲۵۰۰ سال پیش از مدیترانه، خاورمیانه و هند سرچشمه گرفته است. مشخص است که مصری ها با اسطوخودوس عطر می ساختند و زمانی که مقبره توت عنخ آمون باز شد، آثاری از اسطوخودوس پیدا شد و رایحه آن هنوز هم قابل تشخیص بود.

در زمان رومیان، گلها به ازای هر پوند 100 دیناری فروخته می شد، که تقریباً برابر با دستمزد یک ماه کارگر مزرعه بود، یا پنجاه کوتاهی مو از آرایشگر محلی. نام لاتین متأخر آن lavandārius، از lavanda (چیزهایی که باید شسته شوند)، از lavāre از فعل lavo (شستن) بود. از اواخر قرن نوزدهم، اسطوخودوس با جامعه دگرباش همراه شده است.

اسطوخودوس و خواص آن

کاربردهای فراوان اسطوخودوس در تمام اشکال آن

اسطوخودوس گیاهی چند منظوره است. مردم از اسطوخودوس به طرق مختلف برای ارتقای سلامت و تندرستی استفاده می کنند، از جمله:

  • گل های خشک
  • اسانس
  • روغن موضعی
  • کپسول ها
  • چای، تیسان و دم کرده
  • کرم ها، لوسیون ها و مرهم ها
  • محصولات زیبایی

گل اسطوخودوس

اسطوخودوس، البته، به عنوان یک گیاه با گل های بنفش روشن شناخته می‌شود.

در شکل اصلی خود رایحه ای آرام بخش دارد. می‌توانید جوانه‌ها را به غذاها اضافه کنید، از آن‌ها در پخت و پز استفاده کنید یا در چای دم کنید. حتی می توانید آنها را خشک کنید و برای خوشبو کردن لباس‌های خود، قسمت‌های کوچک را در کشوها یا کمد خود قرار دهید.

اسانس

اسطوخودوس معمولاً در رایحه‌های درمانی استفاده می شود. برای بهره مندی از مزایای بوی آرام بخش آن، می توانید به سادگی یک بطری روغن اسطوخودوس را در بینی خود نگه دارید. برای یک تجربه پایدارتر، ممکن است ترجیح دهید چند قطره از روغن را در یک پخش کننده بریزید، که می تواند عطر آن را در تمام اتاق پخش کند.

چای، تیسان و دم کرده

چای اسطوخودوس که گاهی اوقات تیسان نامیده می شود، معمولا در سوپرمارکت ها فروخته می‌شود. دمنوش گیاهی اسطوخودوس پپتینا را امتحان کنید. می‌توانید خودتان آن را با دم کردن 1 قاشق غذاخوری جوانه اسطوخودوس خشک در 2 فنجان آب درست کنید. به طور مشابه، می توانید اسطوخودوس را در یک شیرین کننده مایع مانند عسل دم کنید.

 

اسطوخودوس و خواص آن

فواید اسطوخودوس برای سلامتی

1. اختلالات خلقی را بهبود می‌بخشد

روغن اسطوخودوس به آرام کردن اعصاب و کاهش احساس اضطراب و افسردگی کمک می‌کند. برخی تحقیقات نشان می دهد که چای اسطوخودوس ممکن است اثر مشابهی داشته باشد.

2. خواب را تقویت می‌کند

تحقیقات نشان می‌دهد که عطر آرام بخش عصاره اسطوخودوس نیز ممکن است باعث خواب بهتر شود.

3. دردهای قاعدگی را تسکین می‌دهد

تنفس اسانس اسطوخودوس یا استفاده از آن در ماساژ ممکن است به دردهای قاعدگی کمک کند.

4. سلامت پوست را بهبود می‌بخشد

تحقیقات نشان می دهد که انواع خاصی از اسطوخودوس، مانند روغن، ممکن است اثرات ضد التهابی داشته باشند و به بهبود پوست کمک کنند.

5.سیستم ایمنی  را متعادل می‌کند.

آنتی اکسیدان ها و خواص ضد التهابی همگی باعث می شوند که اسطوخودوس برای سیستم ایمنی بدن شما بسیار مفید باشد.

6. به سیستم گوارشی کمک می‌کند. 

هنگامی که یک فنجان چای اسطوخودوس می‌نوشید، سیستم گوارش خود را تقویت می‌کنید. چه در حال مبارزه با نفخ، حالت تهوع، ناراحتی معده، سوء هاضمه یا گرفتگی عضلات هستید چای اسطوخودوس می‌تواند بدن را آرام کند، اسپاسم عضلانی را کاهش دهد و از همان جادوی ضد اسپاسم برای کاهش گازهای ناراحت کننده استفاده کند.

7.رشد مو را تقویت کنید

اسطوخودوس می تواند به رشد موهای شما کمک کند. برای کسانی که از ریزش مو رنج می برند نتایج روغن اسطوخودوس در رشد مو تاثیر بسیاری دارد.

ما در پپتینا چای دمی هرمی اسطوخودوس را با بالا‌ترین کیفیت در اختیار شما می‌گذاریم.

 

دسته بندی نوشته ها

سایر مقالات پپتینا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
حساب من
0 لیست علاقه مندی ها
0 مقايسه