دسته بندی نوشته ها
تازه ترین نوشته ها

آشنایی کامل با تاریخچه قهوه‌های بدون کافئین

قهوه

بسیاری از افراد تمایل دارند بعد از شام از نوشیدن یک فنجان قهوه گرم لذت ببرند سپس به رخت‌خواب بروند اما کافئین موجود در قهوه مانع از این کار می‌شود همچنین ممکن است به دلایلی از جمله منع پزشکی،حساسیت و… از مصرف کافئین منع شوید. با وجود این شرایط آیا شما باید قهوه را ترک کنید؟جواب این سوال قطعا خیر است. قهوه بدون کافئین یا دی کف جایگزین بسیار عالی برای قهوه معمولی است زیرا این قهوه بیش از 97 درصد کافئین خود را از دست داده است. برای آشنایی بیشتر با این قهوه لطفا مقاله” قهوه دی کف چیست و چه فوایدی دارد ” را مطالعه کنید.

شما در این مقاله با تاریخچه قهوه دی کف و روش های استخراج کافئین آشنا می‌شوید.

در سال 1819، یوهان ولفگانگ فون گوته، یکی از بزرگترین چهره های ادبی آلمان، دانشمند آلمانی به نام فردلیب فردیناند رانگه ( Friedlieb Ferdinand Runge ) را برای تحقیق در مورد موضوعی که سالها گوته را مجذوب خود کرده بود، دعوت کرد.

گوته گیاه شناس آماتوری بود و مانند بسیاری دیگر از متخصصان در رشته خودش از تاثیرات نشاط آور نوشیدن قهوه شگفت زده شده بود،به همین منظور از رانگه خواست تا درمورد ماهیت دانه های قهوه تحقیق کند. رانگه موفق شد که کافئین را کشف کند؛ هرچند این اکتشاف حیرت انگیز بود، اما راز  قهوه بدون کافئین تقریباً برای یک قرن حل نشده باقی ماند.

در اوایل دهه 1900، در میان وضعیت آشفته آلمان که به سرعت در حال تغییر بود، لودویگ روزلیوس (Ludwig Roselius) که معتقد بود پدرش به دلیل مصرف بیش از حد کافئین فوت کرده است، بدنبال راهی برای حذف کافئین از دانه های قهوه بود.

در همین حین به طور اتفاقی محموله ای از قهوه‌های یک کشتی غرق شده در دریا به دست رزلیوس رسید. این قهوه ها در حالی که کمی شور بود ،اما فاقد کافئین بودند. این یک سرنخ بسیار بزرگ برای او و همکارانش بود. آنها بعد از تحقیقات بسیار روشی را ابداع کردند که شامل بخارپز کردن قهوه با اسیدها یا بازها و سپس حذف کافئین با بنزن بود.

رزلیوس پس از ثبت امتیاز این روش برای خود ،در سال 1906 قهوه دی کف خود را با نام تجاری Kaffee HAG برگرفته از نام شرکت Handels-Aktien-Gesellschaft در بسیاری از نقاط اروپا به فروش رسانید. او قهوه دی کف خود را به عنوان یک نوشیدنی لوکس به بازار عرضه کرد و در دهه 1920 و 1930،زمانی که جمهوری وایمار قدرتمند بود،روزلیوس مدعی شد که قهوه بدون کافئین می تواند از قلب و اعصاب محافظت کند. همین ادعا باعث شد قهوه بدون کافئین بخش بزرگی از تبلیغات را شامل شود و در همه جلسات مهم دولت سرو شود.

علی رغم ارتباط قهوه بدون کافئین با آلمان نازی ،ذهنیت منفی درمورد این قهوه در بین مردم وجود نداشت. در فرانسه و آمریکا، Kaffee HAG تبدیل به Café Sanka و Sanka شد و جنرال فودز در سال 1932 برند قهوه دی کف  فوری را خریداری کرد.

 پس از جنگ ،فروش این نوع قهوه بسیار اوج گرفت بطوریکه قهوه دی‌کف 12 درصد از کل مصرف قهوه در جهان  را تشکیل می‌دهد اما امروزه بدلیل سرطان زا بودن بنزن از روش های دیگر مانند فرایند آب سوئیسی،حلالهای آلی و … برای حذف کافئین استفاده می‌شود.

فرآیند آب سوئیسی :

این روش اولین بار توسط یک شرکت سوئیسی ابداع گردید.در این روش دانه‌های سبز قهوه در ظرفی محتوی آب جوش انداخته می‌شوند تا کافئین آن‌ها خارج ‌گردد. پس از آن که تمام کافئین و دانه‌‌های خالص قهوه در آب حل شد، مخلوط آب، کافئین و ذرات قهوه از یک فیلتر کربنی عبور داده می‌شود. این فیلتر کافئین را جذب کرده و به ذرات قهوه اجازه می‌دهد به همراه باقیمانده‌ی محلول عبور کند.محلول حاصل از این مرحله که «عصاره‌ی قهوه‌ی سبز» یا GCE نامیده می‌شود، برای تهیه‌ی قهوه‌ی بدون کافئین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دوباره دانه‌های قهوه‌ی سبز جدید را با محلول GCE ترکیب می‌کنند. از آنجایی که GCE در واقع قهوه‌ی خالص بدون کافئین است، در مرحله دوم تنها کافئین از دانه‌های جدید خارج می‌شود.سپس محلول بار دیگر از فیلتر کربنی عبور داده شده و کافئین‌های آزاد شده جذب می‌شوند.این فرایند چندین مرتبه تکرار می‌شود تا زمانی که تقریبا تمامی کافئین دانه‌های قهوه (۹۹.۹۹ درصد) توسط فیلتر جذب شود.

در مرحله‌ی بعد دانه‌ها جدا شده و خشک می‌شوند و بدین ترتیب تقریبا تمام طعم و رایحه‌ خود را حفظ می‌کنند.اگرچه این روش ابتدا در دهه‌ی ۱۹۳۰ در سوئیس ابداع گردید، اما امروزه بزرگ‌ترین و آخرین کارخانه‌ای که با استفاده از این فرایند قهوه تهیه می‌کند، در نزدیکی شهر ونکوور کانادا واقع شده‌است.

با این وجود، این روش حذف کافئین به قدری ساده است که بسیاری از کافه‌داران محلی نیز می‌توانند از آن استفاده کنند.

روش مستقیم :​

در این روش ابتدا دانه‌های قهوه به مدت سی دقیقه حرارت داده شده و سپس به مدت ۱۰ ساعت به طور پیوسته به وسیله‌ی متیلن کلراید  یا اتیل‌استات شستشو داده می‌شوند.

در مرحله‌ی بعد محلول حاصل آب‌زدایی می‌شود و دانه‌‌ها به مدت ۱۰ ساعت دیگر در معرض حرارت قرار می‌گیرند تا محلول باقیمانده تجزیه شود.

نام برند آی جهانی که از چه روشی برای کافئین زدایی استفاده می‌کنند

چکیده:

در سال 1819 رانگه موفق شد که کافئین را کشف کند؛ هرچند این اکتشاف حیرت انگیز بود،اما راز  قهوه بدون کافئین تقریباً برای یک قرن حل نشده باقی ماند.

در اوایل دهه 1900 لودویگ روزلیوس(Ludwig Roselius  ) که معتقد بود پدرش به دلیل مصرف بیش از حد کافئین فوت کرده است، بدنبال راهی برای حذف کافئین از دانه های قهوه بود . رزلیوس به همراه همکارانش روشی را ابداع کردند که شامل بخارپز کردن قهوه با اسیدها یا بازها و سپس حذف کافئین با بنزن بود. آنها در سال 1906 قهوه بدون کافئین خود را با نام تجاری Kaffee HAG برگرفته از نام شرکت Handels-Aktien-Gesellschaft در بسیاری از نقاط اروپا به فروش رسانید.در فرانسه و آمریکا ، Kaffee HAG تبدیل به Café Sanka و Sanka شد و جنرال فودز در سال 1932 برند قهوه دی کف  فوری را خریداری کرد.

فرآیند آب سوئیسی :

این روش سالم ترین و بهترین روش استخراج کافئین می‌باشد اما به علت هزینه بالای آن تنها یک کارخانه در جهان از آن استفاده می‌کند. در این روش تقریبا 99.9 درصد کافئین خارج می‎‌شود.

روش مستقیم:

از رایج ترین روش های استخراج کافئین در جهان است که بسیاری از برندهای مطرح جهانی از آن استفاده می‎‌کنند.

تاریخچه قهوه ، تاریخچه قهوه ، تاریخچه قهوه

دسته بندی نوشته ها
تازه ترین نوشته ها

سایر مقالات پپتینا

مربای ماچا

مربای ماچا

اگر شما طرفدار چای سبز ماچا هستید، مربای ماچا یکی از بهترین گزینه‌ها برای صبحانه است .   مربای ماچا

ادامه مطلب »
مربای ماچا

مربای ماچا

یکی از باخواص ترین مربا‌ها مربای ماچا می‌باشد. با ما در ابن مطلب بمانید که اطلاعات کافی به دست آورید.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
حساب من
0 لیست علاقه مندی ها
0 مقايسه