بیشتر راجب ماچا بدانیم

بیشتر راجب ماچا بدانیم

ما در این مطلب قصد داریم که شما را بیشتر با ماچا آشنا کنیم پس با ما همراه باشید تا آخر این مطلب 

ماچا از کجا میاد و تاریخچش چیه ؟

همانطور که قبلا ذکر شد ماچا، پودر چای سبز ژاپنی است که از جوان ترین و بهترین برگ های چای تهیه می شود. ماچا را با دست می چینند و سپس بخار پز، خشک و آسیاب می کنند. نتیجه نهایی مملو از کلروفیل است و حاوی آنتی اکسیدان های زیادی می‌باشد. بنابراین ماچا به عنوان مکملی برای یک رژیم غذایی سالم و متنوع ایده آل است. شما می‌توانید از ماچا برای یک فنجان چای خوشمزه، در شیک پروتئینی یا یک ماچا لاته خوشمزه استفاده کنید.

 

ولی اگر بخواهیم دقیق تر به تاریخچه ماچا بپردازیم باید بگوییم که اولین بار ماچا در کشور آسیایی ژاپن کشت شده است. اما برخی بر این باور هستند که ماچا از کشور چین آمده، حال ما میخواهیم به این بپردازیم که منشا اصلی این چای کجاست. اعتقاد بر این است که ماچا (抹茶) به طور کلی از سلسله سونگ (چین) توسط راهب ذن ایسای در سال 1191 همراه با دانه های چای به ژاپن معرفی شده است. او Kissa Yōjōki (喫茶養生記، کتاب نوشیدن چای برای درمان) را نوشت و آن را به Minamoto no Sanetomo، سومین شوگون کاماکورا شوگونات، در سال 1214 ارائه کرد. در آن زمان چای نوعی دارو به حساب می آمد. با این حال، کلمه ماچا (抹茶) را نمی توان در ادبیات چینی آن زمان و همچنین در کتاب ایسای یافت. در ژاپن، کلمه “matcha” برای اولین بار در فرهنگ لغت زبان ژاپنی Unpo Iroha Shū (1548) که در دوره موروماچی گردآوری شده است بوده است.

 

کتاب کشاورزی (1313) نوشته وانگ ژن (1290-1333) از سلسله یوان حاوی کلمات mòchá (末茶) و mòzichá (末子茶) است، و نظریه ای وجود دارد که این کلمات را “ماچا” می نامند. با این حال در ژاپن، این کتاب حدود 100 سال پس از ایسای منتشر شد و هیچ سندی یافت نشد که نشان دهد آیا این کلمات به ژاپن معرفی شده و تا قرن شانزدهم به ماچا تغییر یافته است.

توسعه کشاورزی ماچا

اندکی پس از اینکه ایسای چای را از چین بازگرداند، اجازه ایجاد باغ های چای بیشتری در اوجی داده شد. به دلیل نیاز به رشد برگ های چای در مناطق عمدتاً سایه دار، رشد محصولی برابر با کیفیت موجود در جنگل های اطراف دشوار بود. با این حال، یک روش مصنوعی برای سایه‌زنی کشف شد که در آن سازه‌های چوبی در اطراف گیاهان ساخته شد و سقف‌های کاهی برای محافظت از برگ‌ها در برابر نور خورشید ساخته شد. در حال حاضر این روش همچنان مورد استفاده قرار می گیرد، اما به جای استفاده از چوب و نی (که به راحتی پوسیده می شوند)، به جای آن از روکش های آلومینیومی و پنیر مشکی استفاده می شود.

 

از طریق ایجاد این روش کشاورزی مصنوعی، شکل پودری ماچا کشف شد و تا به امروز به همین شکل باقی مانده است. روش کشاورزی آنقدر موفقیت آمیز بود که ژاپن قادر به تولید انبوه ماچا بود و نه تنها راهبان، سامورایی ها و نخبگان این نوشیدنی را مصرف می‌کردند، بلکه همه مردم ژاپن علاقه خاصی به ماچا پیدا کردند. با پیروی از ارزش‌های مراسم چای‌سازی که نوشیدنی بین میزبان و مهمان تقسیم می‌شود، ماچا نوشیدنی‌ای بود که همه اقشار می‌توانستند آن را ارائه کنند و از آن لذت ببرند.

میزان محبویت ماچا بین چای و دمنوش‌ها امروزه :

محبوبیت ماچا در سال های اخیر به طور قابل توجهی افزایش یافته است، به طوری که پیش بینی می شود بازار جهانی ماچا با نرخ مرکب سالانه 9.44 درصد بین سال های 2022 و 2027 رشد کند و تا سال 2027 به درآمد مورد انتظار 5.5 میلیارد دلار برسد. جالب است بدانید امروزه در کافه‌های مدرن و سنتی چای ماچا سرو می‌شود و به دلیل خواص درمانی و طعم بسیار عالی آن دارای محبوبیت زیادی می‌باشد.

 

 

دیگر خواص ماچا و تعاریف محققان سلامت در مورد این چای

دکتر فرانک هو، پروفسور تغذیه و اپیدمیولوژی و رئیس دانشگاه می گوید در حالی که سایر برگ های چای سبز معمولاً به طور کامل در آب داغ خیس می شوند، “ماچا از نظر مواد تشکیل دهنده بسیار غلیظ تر است زیرا از برگ های کامل چای درست می شود.”

بخش تغذیه در دانشگاه هاروارد T.H. دانشکده بهداشت عمومی چان : در حالی که تحقیقات در مورد مزایای سلامتی آن قطعی نیست، کارشناسان می گویند که ماچا حاوی مقادیر بالایی از ترکیبات بالقوه مفید است.

 

آنتی اکسیدان ها

دکتر آلن گفت، آنتی اکسیدان ها، که در ماچا فراوان هستند، موادی هستند که این مولکول های مضر را “خنثی” می کنند و از “آبشاری کامل از رویدادهای مخرب پایین دست” جلوگیری می کنند. به گفته دکتر هو و دکتر آلن، بنابراین ماچا ممکن است از نظر تئوری به محافظت از سلول های بدن در برابر آسیب کمک کند و خطر برخی از مشکلات سلامتی مانند بیماری قلبی یا سرطان را کاهش دهد، اگرچه این موضوع ثابت نشده است.

از دیگر راه های استفاده از ماچا

  • ماچا را به صورت چای بنوشید
  • آن را در محصولات پخته خود قرار دهید
  • آن را در بلغور جو دوسر صبحگاهی یا کاسه گرانولا مخلوط کنید
  • از نودل ماچا استفاده کنید
  • به اسموتی سبز خود اضافه کنید
  • ماچا لاته درست کنید
  • آن را روی پاپ کورن خود قرار دهید

 

دسته بندی نوشته ها
تازه ترین نوشته ها

سایر مقالات پپتینا

مربای ماچا

مربای ماچا

اگر شما طرفدار چای سبز ماچا هستید، مربای ماچا یکی از بهترین گزینه‌ها برای صبحانه است .   مربای ماچا

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
حساب من
0 لیست علاقه مندی ها
0 مقايسه