دسته بندی نوشته ها
تازه ترین نوشته ها

قهوه کاسنی یا چیکوری کافی چیست؟

قهوه کاسنی

کاسنی چیست؟

کاسنی یا Cichorium intybus گیاهی با ساقه های چوبی کرکدار و از خانواده قاصدک‌ها می‌باشد که دارای گلهایی به رنگ آبی، سفید و بنفش است. تقریباً تمام قسمت‌های این گیاه خوراکی است، اما ریشه‌های آن به دلیل ایجاد طعمی غنی و شکلاتی در هنگام خشک کردن و برشته شدن شناخته می‌شوند که می‌تواند طعم هر دسر یا نوشیدنی را عمیق‌تر کند. ریشه های بلند کاسنی همانند چغندر در زیر زمین رشد می کند و سرشار از کالری، پروتئین، کربوهیدرات، چربی، فیبر، منگنز، ویتامین، پتاسیم، ویتامین، فسفر، فولاد می باشد. بنابر گفته‌های سایت Healthline ریشه این گیاه حاوی اینولین می باشد که نوعی فیبر پروبیوتیک بوده و با تنظیم قند خون، افزایش وزن، بهبود سلامت روده و یبوست در ارتباط است.

ریشه های کاسنی طعم تلخ و خاکی مانند و شبیه به قهوه دارند اما فاقد کافئین می‌باشند به همین علت بسیاری از افراد برای محدود کردن مصرف کافئین خود و کم کردن عوارض جانبی آن مانند تهوع، اضطراب، تپش قلب، بی حسی و بی خوابی از ریشه های این گیاه به جای قهوه یا بصورت ترکیبی با آن استفاده می‌کنند. البته استفاده از پودر ریشه کاسنی در قهوه اختراع جدیدی نیست بلکه بنا بر گفته سایت  Mashed پیدایش این قهوه مربوط به قرن نوزدهم میلادی و در هنگام رهبر نظامی ناپلئون بناپارت است. در آن زمان، تقریباً تمام دانه‌های قهوه فرانسه از انگلستان می‌آمد، بنابراین وقتی ناپلئون تصمیم گرفت واردات بین‌المللی را مسدود کند، مردم فرانسه چاره‌ای جز پیدا کردن یک جایگزین برای قهوه نداشتند. آنها یافتند که می‌توان با برشته و آسیاب کردن ریشه کاسنی، نوشیدنی با عطر و طعم مشابه با قهوه درست کنند. پس از آن کشت کاسنی بشدت افزایش یافت و جایگزین ارزان تری برای لوبیاهایی شد که به آنها دسترسی نداشتند.

یک فنجان قهوه کاسنی به همراه ریشه و گل این گیاه

این رویه پس از خرید لوئیزیانا توسط مهاجران فرانسوی به قاره آمریکا دنبال شد. با این حال، قهوه کاسنی تا اوج جنگ داخلی در ایالات متحده محبوبیت پیدا نکرد، زمانی که اتحادیه بندر نیواورلئان را مسدود کرد و از واردات قهوه جلوگیری کرد. برای جبران، سربازان و مردم فقیر جنوبی به طور یکسان شروع به مخلوط کردن آسیاب قهوه با سایر غذاهای شیرین مانند آرد ذرت و بلوط کردند تا هر جیره ای که در دست داشتند برای مدت طوالانی تری باقی بماند. آنها مانند فرانسوی ها دریافتند که کاسنی بهترین طعم قهوه مانند را با قیمت بسیار ارزان تری ارائه می دهد. همانطور که یکی از روزنامه‌های چارلستون مرکوری در سال 1862 می‌نویسد: «در زمان‌های محاصره، زمانی که هیچ کس جز ثروتمندان نمی‌توانند قهوه خالص بخورند، کاسنی پیدا می‌شود که به همه اهداف آن پاسخ دهد» (از طریق دانشگاه تگزاس در تایلر).

پس از پایان جنگ و پایان یافتن تحریم‌ها، مصرف کاسنی در سرتاسر کشور به جز لوئیزیانا، به ویژه نیواورلئان کاهش یافت. بسیاری از قهوه خانه های نیواورلئان، مانند کافه 160 ساله دو موند و 155 ساله مورنینگ کال، هنوز از ریشه کاسنی در دم نوش صبحگاهی و قهوه خود استفاده می کنند. در متنی که در وب‌سایت قهوه اورلئان یافت می‌شود، آمده است: «بیش از دویست سال است که قهوه و کاسنی مصرف کرده‌ایم و تا دویست سال دیگر نیز این کار را انجام خواهیم داد». از هر کسی در این شهر در مورد کاسنی بپرسید، آنها به شما خواهند گفت که این گیاه علاوه بر یک جایگزین عالی برای قهوه، یک نوشیدنی خاص است که بخش مهمی از تاریخ آشپزی منحصر به فرد نیواورلئان است.

فواید کاسنی

1. تقویت دستگاه دگوارش

ریشه کاسنی تازه از 68 درصد اینولین تشکیل شده است. اینولین نوعی فیبر است که از زنجیره کوتاهی از مولکول‌های فروکتوز ساخته می‌شود و بدن قادر به هضم آن نیست. درنتیجه به عنوان یک پری‌بیوتیک عمل می کند و با تغذیه باکتری‌های مفید روده باعث کاهش التهاب، مبارزه با باکتری های مضر و بهبود جذب مواد معدنی می‌شوند. بنابراین، فیبر ریشه کاسنی ممکن است به طریق مختلف سلامت روده را بهبود بخشد.

2. درمان یبوست

اینولین با تغذیه باکتری‌های روده باعث بهبود هضم و درمان یبوست می‌شود.

3. کنترل قند خون

فیبرهای موجود در ریشه کاسنی می‌توانند به بهبود و کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک کند.

4. کاهش وزن

اولیگو فروکتوز مشتق شده از کاسنی، بسیار شبیه به اینولین است. این فروکتوز به کاهش سطح گرلی (هورمونی که احساس گرسنگی را تحریک می‌کند) کمک می‌کند درنتیجه با تنظیم اشتها و کاهش فیبر دریافتی می‌تواند منجر به کاهش وزن بشود.

 عوارض گیاه کاسنی

مصرف بیش از حد فیبر اینولین می‌تواند با ایجاد اشکال در سیستم گوارش منجر به نفخ و درد شکم شود. بنابر این در مصرف این گیاه اعتدال را رعایت کنید. همچنین نوشیدن قهوه کاسنی به زنان باردار و شیرده توصیه نمی‌شود زیرا ریشه این گیاه می‌تواند موجب سقط جنین و خونریزی قاعدگی شود. افراد مبتلا به سنگ کیسه سفرا و کسانی که به گل گاو زبان، گرده، ابروسیا یا توس حساسیت دارند نیز باید از مصرف آن پرهیز کنند.

عکس نوشته فواید و عوارض قهوه کاسنی

چکیده:

کاسنی گیاهی با ساقه های چوبی کرکدار و از خانواده قاصدک‌ها می‌باشد که دارای گلهایی به رنگ آبی، سفید و بنفش است. تقریباً تمام قسمت‌های این گیاه خوراکی است، اما ریشه‌های آن به دلیل ایجاد طعمی غنی و شکلاتی در هنگام خشک کردن و برشته شدن شناخته می‌شوند که می‌تواند طعم هر دسر یا نوشیدنی را عمیق‌تر کند.

ریشه این گیاه حاوی اینولین می باشد که نوعی فیبر پروبیوتیک بوده و با تنظیم قند خون، افزایش وزن، بهبود سلامت روده و یبوست در ارتباط است. این ریشه ها طعم تلخ و خاکی مانند و شبیه به قهوه دارند اما فاقد کافئین می‌باشند به همین علت بسیاری از افراد برای محدود کردن مصرف کافئین خود و کم کردن عوارض جانبی آن مانند تهوع، اضطراب، تپش قلب، بی حسی و بی خوابی از ریشه های این گیاه به جای قهوه یا بصورت ترکیبی با آن استفاده می‌کنند.

فواید قهوه کاسنی:
  1. کاهش وزن
  2. درمان یبوست
  3. کنترل قند خون
  4. تقویت دستگاه دگوارش
دسته بندی نوشته ها
تازه ترین نوشته ها

سایر مقالات پپتینا

مربای ماچا

مربای ماچا

اگر شما طرفدار چای سبز ماچا هستید، مربای ماچا یکی از بهترین گزینه‌ها برای صبحانه است .   مربای ماچا

ادامه مطلب »
مربای ماچا

مربای ماچا

یکی از باخواص ترین مربا‌ها مربای ماچا می‌باشد. با ما در ابن مطلب بمانید که اطلاعات کافی به دست آورید.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
حساب من
0 لیست علاقه مندی ها
0 مقايسه