دسته بندی نوشته ها
تازه ترین نوشته ها

چای ماچا چیست؟

چای ماچا

معرفی پودر ماچا

پودر ماچا نوعی پودر چای سبز است که از گیاه Camellia sinensis بدست می‌آید و در مراسمات چای ژاپنی نقش بسیار مهمی دارد. ماچا یک کلمه ژاپنی به معنای چای زمینی است. چای ماچا با تاریخچه چهار هزار ساله علاوه بر خواص درمانی بینظیر و همچنین عطر و طعم بسیار عالی که دارد می‌تواند سطح انرژی شما را در طول روز بالا ببرد تا در هنگام فعالیت های شدید کمتر احساس خستگی ‌کنید. همچنین پودر ماچا بخاطر منابع غنی آنتی اکسیدانی ، از سرسخت ترین دشمنان رادیکال‌های آزاد، سلول‌های سرطانی و التهابات می‌باشد و می‌تواند از کبد و کلیه محافظت کند و باعث لاغری و کاهش وزن شود.

بهترین نوع پودر ماچا در کشور ژاپن، طبق روش‌های بسیار منحصر به فرد و در نواحی که دارای هوای مرطوب، خاک غنی، تپه هایی با شیب زیاد و تفاوت دمایی زیاد شب و روز است، رشد می‌کند زیرا تمامی این عوامل در کیفیت نهایی چای دخیل است. اگر شما هم میهواهید بدانید چای ماچا چیست، تفاوت چای ماچا و چای سبز در چیست، خواص چای ماچا چیست و طعم ماچا چگونه است و … پیشنهاد میکنیم ویدئو زیر را تماشا کنید.

شیوه تهیه پودر ماچا

حدودا 20 تا 30 روز قبل از برداشت دستی گیاه چای بر روی کل محوطه پارچه های برزنتی کشیده می‌شود تا نور آفتاب به گیاه نرسد و میزان تولید کلروفیل و اسید آمینه در گیاه افزایش یابد در نتیجه رنگ نهایی آن سبز تیره تر شود. سپس گیاه را بصورت دست چین برداشت می‌کنند و آنرا بخاردهی و خشک می‌کنند تا ساقه‌ها و برگ‌ها جدا شود و تنها قسمت شیرین مرکزی گیاه که به آن تنچا می‌گویند، باقی بماند. در مرحله بعدی تنچا را در بین دو سنگ بزرگ که از جنس گرانیت خالص می‌باشند به آرامی آسیاب می‌کنند تا کاملا پودر شود. از این پودر در تهیه انواع نوشیدنی‌های سرد و گرم ، بستنی، اسموتی، شکلات، کیک، دسر و شیرینی استفاده می‌کنند تا عطر و طعم بینظیر به آنها دهد.

خواص چای ماچا

امروزه چای ماچا به یک نوشیدنی محبوب در کشورهای مختلف جهان تبدیل شده است. در کنار طعم لطیف و دلنشین خواص ماچا در رواج مصرف این چای بی تاثیر نبوده است. ماچا حاوی مواد مغذی فراوانی است که اثرات فوق العاده ای برای بدن دارند. به همین دلیل است که مصرف مداوم و روزانه چای ماچا از سوی پزشکان توصیه شده است (در صورت ابتلا به بیماری های خاص پیش از مصرف با پزشک خود مشورت نمایید). در این قسمت به تعدادی از مهمترین خواص چای ماچا اشاره میکنیم:

پودر ماچا، غنی ترین منبع آنتی اکسیدان EGCG

پودر ماچا سرشار از آنتی اکسیدان‌های کاتچین است. این آنتی اکسیدان به همراه کافئین موجود در چای ماچا، سیستم عصبی مرکزی را تحریک کرده و چربی را در جریان خون آزاد می‌کند، در نتیجه بدن می‌تواند از چربی به عنوان سوخت استفاده کند. علاوه بر آن با رادیکال‌های آزاد و التهابات در بدن مقابله می‌کنند، از سلول‌ها و بافت‌ها در برابر آسیب محافظت می‌کنند. همچنین به حفظ شریان‌های سالم نیز کمک می‌کند.

ORAC ماچا 1573 واحد می‌باشد که نسبت بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات از جمله: زغال اخته، انار، شکلات تلخ، گردوی وحشی و اسفناج بسیار بیشتر است. ORAC مجموعه ای از آزمایش‌های کنترل شده است که توسط موسسه ملی سلامت و دانشگاه Tuft آمریکا صورت گرفته است تا میزان آنتی اکسیدان موجود در غذا‌ها و نوشیدنی‌ها را نشان می دهد. هرچه میزان ORAC برای یک ماده غذایی بیشتر باشد میزان آنتی اکسیدان‌های موجود در آن بیشتر است.

مقایسه آنتی اکسیدان ماچا با ساید میوه ها و سبزیجات

چای ماچا جایگزینی بی نظیر برای قهوه

قهوه و چای ماچا هر دو حاوی کافئین می‌باشند اما تاثیر آن بر بدن متفاوت می‌باشد. کافئین موجود در قهوه با تاثیر منفی بر غدد آدرنالین باعث افزایش گلوکز، انسولین و همچنین آدرنالین خون می‌شود که علائمی مانند اضطراب، استرس و بی خوابی را به همراه دارد. درواقع سطح انرژی شما را به یک باره بالا می‌برد و با همان سرعت نیز کاهش می‌دهد.

چای ماچا علاوه بر کافئین حاوی آمینو اسید کمیابی به نام ال تیانین است. این دو مکمل یکدیگر هستند؛ نقطه قوت یکی باعث جبران نقطه ضعف دیگری می‌شود. کافئین باعث می‌شود تا میزان تمرکز و سطح انرژی شما افزایش یابد اما در همان حال ضربان قلب و فشار خون شما را نیز افزایش می‌دهد؛ در نتیجه احساسات منفی مانند استرس به سراغتان می‌آید. درمقابل ال‌تیانین یک مسکن طبیعی است که ظربان قلب و فشار خون را پایین می‌آورد و منجر به حالتی از  هوشیاری و آرامش همزمان با یکدیگر می‌شود. در نتیجه ترکیب این دو باعث می‌شود بدن این ماده انرژی بخش را به شکلی متفاوت تجزیه کند و مورد استفاده قرار دهد و انرژی حاصل از نوشیدن این چای نسبت به قهوه پایدارتر بوده و دیرتر کاهش یابد.

برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد میکنیم مقاله کافئین ماچا در مقایسه با قهوه را مطالعه بفرمایید.

مقایسه چای ماچا و چای سبز

ماچا به صورت پودر است و برخلاف چای سبز تمام برگ مصرف شده و نیازی به دَم کردن ندارد، در نتیجه فواید بسیار بیشتری نسبت به چای سبز دارد. کافئین و ال‌تیانین ماچا به ترتیب بیش از 5 و 3 برابر قهوه می‌باشد. به طور میانگین یک فنجان چای ماچا از نظر مواد مغذی برابر با ۱۰ فنجان چای سبز دم شده معمولی است.

مقایسه ماچا و چای سبز

پیشنهاد میکنیم در این مورد مقاله ” 4 تفاوت کلیدی ماچا و چای سبز که قطعا نمی‌دانید ” را مطالعه بفرمایید.

انواع کیفیت پودر ماچا

حال که متوجه شدید چای ماچا چیست باید به این نکته اشاره کنیم که چای سبز ماچا متناسب با رنگ، طعم، عطر و… دارای تنوع کیفیتی بسیاری می‌باشد. ما با ارائه دوتا از بهترین و پرطرفدار ترین کیفیت‌های آن یعنی ماچا تشریفاتی و نرمال  به نیازهای شما برای مصارف گوناگون پاسخ دادیم. در زیر بطور خلاصه با این کیفیت ها آشنا می‌شوید. برای کسب اطلاعات کامل درمورد محصولات هر دسته به فروشگاه ما مراجعه کنید.

کیفیت نرمال چای ماچا چیست؟

 ماچا نرمال  ( premium Quality) گزینه ای مقرون به صرفه و مناسب برای کسانی است که تمایل دارند از مزایای بی شمار این چای استفاده کنند. این نوع ماچا با دارا بودن مقدار زیادی آنتی اکسیدان  EGCG براي افرادي كه به دنبال چربي سوزي و افزايش متابوليسم هستند و باید دفعات بسیار زیادی از آن استفاده کنند گزينه بسیار ايده آل و مقرون به صرفه ای است . مزه آن تقریباً شبیه چای سبز اما با تلخی کمتر می باشد و کمی گَس همراه با یک شیرینی پنهان است .

کیفیت تشریفاتی چای ماچا چیست؟

ماچا با کیفیت تشریفاتی به لحاظ عطر ، طعم و رنگ بهترین کیفیت چای ماچا در دنیاست. کیفیت تشریفاتی محصول برگ‌های جوان و تازه گیاه در برداشت اول و به صورت دست چین می‌باشد که دارای بهترین طعم و رنگ در بین سایر درجات است. درجه تشریفاتی دارای طعم لطیف و دلنشین است و این بدین معنی است که آن را می‌توانید بدون اضافه کردن شیرین کننده و یا طعم دهنده‌های دیگر استفاده کنید. چای ماچا تشریفاتی دارای رنگ سبز روشن درخشان است .همچین این درجه به خوبی پودر شده و با لمس کردن پودر، نرمی آن را کاملا متوجه می‌شوید.

مقایسه ماچا تشریفاتی و ماچا نرمال

بسته 30 عددی ماچا نرمال ماچانو

200،000 تومان 180،000 تومان

برند ماچانو که اولین و قوی ترین برند ایرانی فعال در زمینه فروش ماچا است؛ با طراحی بسته بندی‌های ساشه‌ای برای ماچا نرمال خود، این امکان را برای شما عزیزان ایجاد کرده تا به راحتی بتوانید از این پودر استفاده کنید. پودر ماچا نرمال ماچانو با داشتن کیفیت عالی (Premium Quality) گزینه ای مقرون به صرفه و مناسب برای کسانی است که تمایل دارند از مزایای بی شمار چای ماچا استفاده کنند.

قوطی ماچا تشریفاتی پپتینا

390،000 تومان1،500،000 تومان
351،000 تومان1،350،000 تومان

برند پپتینا یکی از برترین برندهای ایرانی است که در زمینه واردات چای ماچا تشریفاتی 100% خالص از ژاپن فعالیت می‌کند. ماچای تشریفاتی پپتینا دارای رنگ سبز زمردی، عطر و طعم شیرین و گلی است که هر ذائقه‌ای را مجذوب خود می‌کند. علاوه بر این چای ماچا از بیماری های کبدی، قلبی و عروقی و سرطان جلوگیری می‌کند و باعث تقویت پوست و موی شما می‌شود.

خلاصه

در این مطالب در مورد این مساله که چای ماچا چیست صحبت شد. در واقع ماچا نوعی پودر چای سبز ژاپنی است که به طور سنتی در مراسمات چای ژاپنی نقش مهمی دارد. این چای که خواص درمانی بینظیری و همچنین عطر و طعم بسیار عالی دارد، سطح انرژی شما را در طول روز بالا می‌برد و در هنگام فعالیت‌های شدید کمتر احساس خستگی می‌کنید.همچنین باعث افزایش  عملکرد مغز و در نتیجه آرامش بیشتر شما می‌شود و از شما دربرابر فشار های عصبی و اضطراب محافظت می‌کند و سموم بدن را دفع میکند و به بهبود عملکرد کبد و کلیه کمک می‌کند.

پودر ماچا 130 برابر سایر مواد غذایی آنتی اکسیدان داره که باعث افزایش طول عمر و سلامت پوست میشود. آنتی اکسیدان  Epigallocatechin gallate یا EGCG  مهم ترین جزء موجود در ماچا است. این آنتی اکسیدان به همراه کافئین موجود در این چای، سیستم عصبی مرکزی را تحریک کرده و چربی را در جریان خون آزاد می‌کند، در نتیجه بدن می‌تواند از چربی به عنوان سوخت استفاده کند.

اگرچه چای ماچا دارای کافئین می باشد اما اثری که کافئین موجود در چای بر روی بدن می گذارد با کافئین موجود در قهوه متفاوت است .

انواع کیفیت ماچا:

ماچا نرمال

ماچا تشریفاتی

دسته بندی نوشته ها
تازه ترین نوشته ها

سایر مقالات پپتینا

مربای ماچا

مربای ماچا

یکی از باخواص ترین مربا‌ها مربای ماچا می‌باشد. با ما در ابن مطلب بمانید که اطلاعات کافی به دست آورید.

ادامه مطلب »
ماچا کارامل

ماچا کارامل

یکی از بهترین نوشیدنی‌های بر پایه ماچا، ماچا کارامل است.   ایجاد کارامل ماچا ایده فوق العاده ای است! در

ادامه مطلب »

4 نظر در “چای ماچا چیست؟

  1. دنیا گفت:

    خیلی ممنون از مقاله مفیدتون
    میخواستم بپرسم پودر ماچا فروشگاه شما محصول کشور چین هست یا ژاپن؟

    1. فروشگاه پپتینا گفت:

      سلام دوست عزیز وقتتون بخیر
      ممنون از همراهی شما
      تمامی محصولات پودر ماچا پپتینا محصول کشور ژاپن هستند.

      1. کیانوش نصیری گفت:

        بله محصول کشور ژاپن هست

    2. کیانوش نصیری گفت:

      ژاپن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
حساب من
0 لیست علاقه مندی ها
0 مقايسه